SEKILAS INFO
  • 4 bulan yang lalu - Assalamualaikum..Ahlan Wasahlan di laman Info Rumah Tangga….
JAM :

WAKTU SOLAT, Friday, 21 09 2018 September 2018 >

Diterbitkan :
Kategori : Kesihatan / Tips
Komentar : 0 komentar

Manfaat Ikan Keli afrika untuk tubuh badan, khasiat no 14 untuk pesakit kencing manis tidak diketahui ramai.

Anda suka kan sajian berasaskan Ikan keli? lebih-lebih lagi ikan keli itu di sajikan dengan bermacam jenis masakan seperti ikan keli sambal berlada, ikan keli masak tempoyak, ikan keli salah masak lemak cili api..slurrppp sungguh menambat selera


jika YA! ianya satu pilihan yang baik untuk pemakanan seharian!
Ikan keli lebih-lebih lagi jenis ikan keli afrika mengandungi banyak kandungan gizi diantara kandungan nutrisi daripada ikan istimewa ini adalah terbahagi kepada protein, Omega 3, acid amino serta multivitamin dan multimineral yang diperlukan dalam badan seperti Vitamin A, C, D, B6, B12, Zat Besi, Yodium, selenium dan flour.

Ikan keli Afrika saiz nya agak besar dari saiz ikan keli normal, tambahan sengat nya tak tajam seperti ikan keli biasa dan selamat untuk di tangkap dengan tangan, tapi sebenar nya jika anda nak tahu isi ikan keli Afrika jauh lagi sedap dari daging ikan keli biasa dan kena tahu cara masak dengan betul supaya daging nya tak mudah hancur.

Dengan pelbagai sumber nutrisi yang dinyatakan diatas, dengan mengamalkan ikan keli Afrika boleh dapat manfaat kesihatan antaranya :

1. Sumber protein
Sememangnya Ikan merupakan penyumbang sumber protein yang sangat besar, protein ini yang menjadikan tubuh badan kita ada tenaga yang cukup diperlukan dalam badan, ikan keli Afrika salah satu spesis ikan yang membekalkan sumber protein nya sangat tinggi dan baik untuk badan.


2. Sumber kalori
Selain itu, Khasiat ikan keli Afrika juga memiliki nilai kalori yang cukup tinggi sehingga dijadikan tambahan sumber tenaga untuk tubuh selain sumber tenaga utama dari karbohidrat yang terdapat pada nasi, tepung, atau ubi. Dalam 1ekor ikan keli afrika terkandung anggaran 250KG kalori, cukup dengan makan se ekor sajian ikan keli afrika boleh buat perut keyang dan tenaga yang dibekalkan cukup untuk badan.


3. Menghaluskan kulit
Kandungan vitamin C pada Ikan Keli Afrika dapat membantu menjadikan kulit lebih halus dan lembab, sebab itu ikan keli amat sesuai untuk para ibu selepas habis pantang dijadikan sebagai makanan diet khusus untuk kembalikan kecantikan kulit dan badan.


4. Meningkatkan nafsu makan
Yang ini memang tak dapat nak dielakan, balik-balik asyik makan dekat mamak muka pun dah hampir sama dengan mamak ahaha..cuba tersesat dalam restoren yang menyajikan masakan kampung dan pelbagai jenis lauk pauk mesti akan ada satu section dimana hanya hidangan ikan keli sahaja tapi jenis masak nya pelbagai..ikan keli masak lemak cili api, ikan keli berlada, ikan keli bakar…kecur air liur! komfem mintak nasi tambah siap tambah kuah gulai sikit.

5. Membantu tambah baik kesihatan mata
Selama yang kita tahu hanya buah-buahan seperti tomato dan lobak merah yang kaya akan vitamin A dalam memberi kesihatan pada mata. Namun ikan keli afrika juga mengandung vitamin A untuk kesihatan mata.


6. Meredakan gangguan Gastrik.
gangguan penghadaman yang cukup serius sehingga membuat penderitanya merasa pedih pada ulu hati, organ dalam perut rasa seakan terbakar, serta rasa mual. Mengamalkan ikan keli afrika (sajian dibakar atau dibuat sup ) beserta dengan sepiring nasi ternyata dapat membantu meneutralkan masalah tadi secara berperingkat.


7. Mengatasi masalah insomnia ( Susah tidur malam)
khasiat ikan Keli Afrika juga membawa manfaat positif bagi pola tidur anda. ianya dapat membantu mengaktifkan kelenjar yang berperanan membuat tidur lebih tenang dan mudah lelap pada waktu malam sehingga gangguan insomnia dapat diatasi secara berperingkat..susah tidur malam? selalu lah makan ikan keli sebagai lauk utama.

8. Mengatasi stress dan tekanan ditempat kerja
Bagi mereka yang menjadikan Ikan Keli/Ikan keli afrika sebagai menu kegemaran kebiasanyaan anda seorang yang tak mudah stress, Rajin mengamalkan ikan keli/ikan keli afrika juga dapat membantu mengaktifkan hormon serotonin yang merupakan hormon anti stress yang dipercayai dapat membuat perasaaan anda lebih tenang dan relax.

9. Membesarkan dan baik pulih Otot ( muscle up )
Anda main gym? nak cepat baik pulih dari muscle yang koyak? kebiasaan coach gym akan sarankan kita dengan memakan pemakanan berasaskan ikan untuk sumber protein yang lebih dalam pemakanan. Selain ikan salmon, ikan keli afrika juga pembekal sumber protein utama yang tinggi yang anda boleh dapat dengan mudah serta dalam masa yang sama otot anda mudah build up dan tak mudah penat!


10. Meningkatkan kekuatan imun dalam badan.
Dengan kekuatan tubuh badan yang baik ianya membantu untuk mencegah kita terdedah dengan berbagai penyakit sampingan seperti yang diketahui ada berbagai bakteri dan virus penyebab penyakit yang ada di sekitar kita boleh menyerang. meningkatkan kekuatan tubuh badan dengan mengambilan makanan bergizi seperti ikan keli/ikan keli afrika tubuh tidak mudah di serang oleh penyakit seperti sakit kepala, badan sakit sakit, selsema, batuk, sakit perut, demam dan lemah badan.
Biasanya imun badan yang lemah menunjukkan tubuh tidak segar dan tidak fit. pemakanan ikan keli sangat digalakan untukmembantu mengatasi imun yang lemah sehingga tubuh anda kembali segar dan sihat kembali.


11. Mencegah sakit/kompilasi jantung
Tersumbat aliran darah menuju jantung akibat adanya sekatan pada pembuluh darah merupakan gangguan kesihatan serius karena dapat menyebabkan penyakit jantung meradang. Untuk mencegah ianya daripada berlaku maslaah ini salah satunya adalah dengan mengamalkan pemakanan bergizi kelebihan yang didapati dari khasiat ikan keli afrika.


12. Mencegah risiko kanser
Dengan berbagai kandungan nutrisi baik yang dimilikinya oleh ikan keli afrika dapat membantu melengkapi keperluan nutrisi tubuh sehingga mengurangkan risiko penyakit kanser..mencegah lebih baik daripada merawat.


13. Menstabilkan mood
Selain mengatasi masalah stress. khasiat ikan keli afrika juga dapat membantu menstabilkan mood. Ini sesuai sekali bagi para wanita yang moodnya selalu tidak stabil.


14. Mencegah dan menstabilkan diabetes/kencing manis
Khasiat ikan keli afrika yang cukup diketahui juga dapat mencegah dari penyakit diabetes atau kencing manis. Ini berarti menjadikan makanan ikan keli afrika membantu untuk tidak menyebabkan peningkatan kadar gula darah berlebihan sehingga kita terhindar dari penyakit diabetes..tapi untuk mereka yang telah disahkan ada kencing manis, elok lah jadikan sajian ikan keli afrika ini sebagai sajian kegemaran khusus untuk merendahkan bacaan gula anda pada bacaan paras normal, ini juga salah satu kaedah diet tanpa sebarang ubatan yang tidak diketahui ramai.

SebelumnyaTolong Baca!!..ini 3 Cara Mudah Atasi Kencing Manis!! RAMAI TAK TAU.. SesudahnyaPerhatian Untuk Pesakit GOUT! Tolong Baca ni...
Khasiat Bunga Roselle Untuk Kesihatan Khasiat Bunga Roselle Untuk Kesihatan
Khasiat Bunga Roselle yang jarang di ketahui umum Sebenar nya pokok bunga roselle bukan lah berasal daripada Malaysia tapi ianya berasal daripada benua afrika dan nama saintifik untuk bunga rosalle...
Khasiat Ikan Salmon untuk Kesihatan JANTUNG yang JARANG diketahui umum Khasiat Ikan Salmon untuk Kesihatan JANTUNG yang JARANG diketahui umum
Kalau sebut pasal ikan semua orang tahu dari kelas bawahan sampai kelas atasan bahawa ikan merupakan penyumbang protein yang paling bagus dan paling tinggi tapi jarang diketahui umum bahawa ikan...
Daun Sukun Berkhasiat Untuk Sakit Jantung Daun Sukun Berkhasiat Untuk Sakit Jantung
Khasiat mujarab daun Sukun untuk pesakit Jantung Salah satu organ terpenting dalam tubuh badan kita adalah jantung yang berfungsi untuk membekal darah menuju ke segala pembuluhan darah dalam tubuh dan...
Anda Ada Darah Tinggi? anda perlu tahu ini.. Anda Ada Darah Tinggi? anda perlu tahu ini..
Kebaikan & khasiat Buah Timun untuk pengidap Darah Tinggi Timun, ada yang tak tahu timun ni apa? semua orang tahu buah timun ni, bagi pelusuk negara seperti Malaysia dan Indonesia...
Anda ada masalah MATA? Cuba makan buah ni.. Anda ada masalah MATA? Cuba makan buah ni..
Khasiat Terung Pipit untuk kebaikan Mata. Terung Pipit ( solanum tarvum ) juga dikenali sebagai terung rembang, atau terung manggul adalah sejenis ulam tumbuhan liar atau ditanam dikawasan kebun tetapi...
Khasiat Daun Sirih Untuk kesihatan MATA yang Ramai Tak tahu.. Khasiat Daun Sirih Untuk kesihatan MATA yang Ramai Tak tahu..
Manfaat dan khasiat daun sirih untuk kesihatan mata. Daun sirih merupakan salah satu tanaman herba yang memiliki sejuta manfaat untuk mengubati segala macam penyakit dan masalah kesihatan, salah satu nya...


TINGGALKAN KOMENTAR

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.